• Dr. Gáspár László
    • életrajz
    • életmű
  • Szentlőrinc
    • város
  • Galéria
    • fotók
    • videók
    • média

Céljaink, hitvallás


A kezdeményezés, a közösség és a weboldal célja:


1. Gáspár László személyéhez kapcsolódó pedagógiai értékek bemutatása, átörökítése.
2. Munkásságának érdekektől és ideológiáktól mentes, szakmai megközelítése, feldolgozása.
3. Születése 80. évfordulója alkalmából megemlékező rendezvénysorozat előkészítése, lebonyolítása.


Sokan gondoljuk úgy, hogy személye és pedagógiája nem merülhet a feledés homályába: ez egykori munkatársai és az utódgeneráció felelőssége.
Folyamatosan méltó helyet kell kapnia a magyar pedagógiai életben és a nemzetközi szakmai platformokon.


Szentlőrinci Általános Iskola (1969-1997)


"Szentlőrinc nem csupán földrajzi helységnév, ismertté nem a térkép tette - mégpedig nemcsak országszerte, hanem a határokon túl is hanem egy szervolt iskolája, a szentlőrinci kísérleti műhely. Pedagógusok ezrei látogatták 1969-től mintegy két és fél évtizeden át, irodalma könyvtárnyi. Gáspár László iskolája mára neveléstörténeti kuriózummá lett. Átlényegülése pontos dátumhoz köthető: 1997. június 27-én még tevékeny pedagógiai műhely, július 1-én pedig már szellemi konstrukcióként a neveléstörténet része. A két időpont közé egy dolgos hétvége fért el, ekkorra szervezte az országos konferenciát a pécsi JPTE Tanárképző Intézete „A szentlőrinci iskolakísérlet neveléstörténeti szerepe" címmel. Két év múlva „Gáspár László szellemi hagyatéka és a modernizációs folyamatok" címmel Szentlőrincen emlékezett a szakma az iskolakísérlet indításának harmincadik évfordulójára."

"Gáspár László a fiatalabbakat, a kezdőket is azonnal fontos feladatokkal bízta meg. Volt olyan kolléganőm, akinek alsós tanító létére már pályája első időszakában részt kellett vennie a Magyar Tudományos Akadémia egyik ülésén, és hozzá kellett szólnia egy adott témához. Vagy máskor, ha bármilyen tudományos eredményre fény derült, azonnal behívta a szaktanárokat az irodájába és ismertette azt. Figyelt arra, hogy mindenki képzett legyen, vagy képben legyen, ahogy ma szokták mondani.”

Pedagógiai program

Szentlőrinc, a jövő iskolája

"Legutóbb 2003-ban a Magyar Pedagógiai Társaság tartott országos tanácskozást Békéscsabán „Gáspár László öröksége, aktualitása" címmel. (A konferenciák teljes anyaga megtalálható az Embernevelés 1997. 3. és 4., az 1999.4. és a 2000.1-2. ill. 3-4. összevont számában valamint a 2003. évi különszámában.) Ezekkel az eseményekkel vette kezdetét a neveléstörténeti értékek számbavétele. Támogatás hiányában és intézményi háttér nélkül megvalósulatlan maradt a Gáspár László Tagozat keretében benyújtott két kutatási program: - a program zárásakor még fellelhető dokumentumok mentése, jegyzékbe vétele, feldolgozása, - egy teljes Gáspár-monográfia elkészítése."
Igényesen összeállított, teljességre törekvő bibliográfiák, munkák: Baranyai Művelődés 1989. 1. sz., Embernevelés 1997. évi 2. szám, Kocsis József: Kinek kell Szentlőrinc? (Az iskolakísérlet 2. évtizedének esemény- és intézménytörténete) - folytatásokban megjelent az Embernevelés 1994. évi négy számában.





Filmhíradó, 1976. május

Integrált-komplex tantárgyak

  • Matematika és alkalmazásai
  • Természettudományok és technikai alkalmazásaik
  • Művészetismeret
  • Emberismeret
  • A társadalom élete
  • Anyanyelv és idegennyelvek
  • Progresszív értékelési és vizsgarendszer

Saját tevékenység, gazdálkodás

  • Szakképzés
  • Kisposta
  • Nyomda
  • Műholdas kábeltelevízió-rendszer, képújság és stúdió
  • Iskolai bolt és büfé
  • Gombatermesztés, növényház
  • Játéktervezés

Önkormányzatiság

  • Diákönkormányzat
  • Tantestületi önkormányzat
  • Szakképzési önkormányzat
  • Az iskola képviselete
  • Kemény Gábor Iskolaszövetség
  • Iskolaújság
  • Szakmai, nyílt és fordított napok

Produktív szabadidő

  • Sport
  • Alkotótevékenységek
  • Kutatótevékenységek
  • Szaktárgyi diákkörök
  • Mindennapos könyvtárhasználat
  • Szervezett színház- és sportlátogatás
  • Közösségi programok, rekreáció

CONTACT

aekk@gasparpedagogia.hu

PHONE

+36 30 531 5321