• Dr. Gáspár László
    • életrajz
    • életmű
  • Elmélet
    • Gyakorlat
  • Galéria
    • fotók
    • videók
    • média

Céljaink, hitvallás

A honlap és a közösség célja


1, Gáspár László személyéhez kapcsolódó pedagógiai értékek bemutatása, átörökítése.
2, Munkásságának ideológiáktól és érdekektől mentes, szakmai megközelítése, feldolgozása.
3, Születése 80. évfordulója alkalmából megemlékezés előkészítése, az eseménysorozat koordinálása.


Sokan gondoljuk úgy, hogy pedagógiája nem merülhet a feledés homályába: méltó helyet kell kapjon a magyar és nemzetközi pedagógiai platformokon. Ez az utódgeneráció felelőssége.



Iskolakultúra 2002-2003

Trencsényi László • 2002. november
• "A központ volt túlpolitizált, mi csak kirándultunk, táboroztunk, szerettük a gyermekeket – volt az úttörőmozgalomban részt vett tanárok, tanítók gyakori védekező önideológiája"
• "hosszú csend után egy neveléstörténész szerző Gáspár László Szentlőrincét elemzi forráskutatás nélkül."

Andor Mihály • 2002. december
• "nem lehet a dolgokat úgy elmondani, ahogyan történtek"
• "Gáspár László szentlőrinci kísérlete. Az én szememben ez nem „pedagógiai hősköltemény”"

Csalog Judit • 2003. január
• "nagyon súlyos mulasztás terhel. Szentlőrincről réges-régen meg kellett volna írnom, amit a kísérlet egykor elkötelezett híveként, hét évig munkatársaként, a történések részeseként, tanújaként, bírálójaként, végül a minden kritikát megfojtó, gátlástalanul rágalmazó propaganda célpontjaként tudok."
• "Szentlőrinc nem egyszerű iskola volt, hanem maximálisan támogatott, védett, reklámozott kirakat."

Kocsis József • 2003. február
• "rég olvastam csúnyább, szerencsétlenebb és gusztustalanabb szöveget"
• "Monológjában Andor Mihály nemcsak elfogult és kíméletlen – lelke rajta, szóvá nem tenném –, de méltánytalan is végletesen, hiszen annak ürügyén veri el a port Gáspár Lászlón haló porában is, amibe leginkább belehalt"

Csalog Judit • 2003. március
• "a diktatúra szó használatát elkerülni nemigen tudom"
• "a csúsztatás sok évtizedes gyakorlata során a szavak úgy leváltak valamikori értelmükről, hogy lassan semmi, konszenzus-szabályozta jelentésük nincs"

Lóránd Ferenc • 2003. március
• "az említett „adalékkal” nincs mit kezdenem: inszinuációval nem lehet vitatkozni. De az olvasók korrekt tájékoztatása érdekében, no meg az etikus kritikai magatartás példájaként, a Szerkesztőség szíves hozzájárulásával ide idézem Gondos Ernő ,Szentlőrinc – közelről’című, a Forrás 1979/5. számában megjelent írását."
• "szociológusi, írói és emberi tisztességét dicséri, hogy amikor személyesen megismerte azt a valóságot, amelyet az ominózus film meghamisítva interpretált, volt ereje a korrekcióra."

Bakonyi Pál • 2003. március
• "nagyon is meglepőnek találom, hogy éppen Andor Mihály tette kétségessé éppen Gáspár László szerepét a tárgyalt időszakban"
• "Gáspár Lászlóét, akit T.L. – a lényeget tekintve a „létező szocializmus” oktatáspolitikájának egyik lebontójaként értékel. Sokunk szerint ugyanis Gáspár László tette a legmerészebb lépéseket az akkor működő, szerkezetében és munkaformáiban uralkodó iskolamodell lebontásában. Szentlőrincre úgy tekintünk, mint az akkor lehetséges reformfolyamatok zászlóshajójára."

Zsolnai József • 2003. március
• "elolvastam, s elment a kedvem a vitától"
• "megtudtam, hogy a Trencsényi-írásban szereplő, néven nemigen emlegetett neveléstörténészeinket is megszólította a Szerkesztőség, de ők kitérő választ adtak, inkább vállalták a Trencsényi-írásban szereplő „neveléstörténeti amnéziáért” rájuk sütött bélyeget. Egyikőjük (a nevét most tudatosan elhallgatom) azt mondta nekem: „A válasz elől nem térhetsz ki, hisz Te szembe vagy állítva Gáspárral.”"



A Kísérleti iskola I-IV. c. filmről


Integrált-komplex tantárgyak

  • Matematika és alkalmazásai
  • Természettudományok és technikai alkalmazásaik
  • Művészetismeret
  • Emberismeret
  • A társadalom élete
  • Anyanyelv és idegennyelvek
  • Progresszív értékelési és vizsgarendszer

Saját tevékenység, gazdálkodás

  • Szakképzés
  • Kisposta
  • Nyomda
  • Műholdas kábeltelevízió-rendszer, képújság és stúdió
  • Iskolai bolt és büfé
  • Gombatermesztés, növényház
  • Játéktervezés

Önkormányzatiság

  • Diákönkormányzat
  • Tantestületi önkormányzat
  • Szakképzési önkormányzat
  • Az iskola képviselete
  • Kemény Gábor Iskolaszövetség
  • Iskolaújság
  • Szakmai, nyílt és fordított napok

Produktív szabadidő

  • Sport
  • Alkotótevékenységek
  • Kutatótevékenységek
  • Szaktárgyi diákkörök
  • Mindennapos könyvtárhasználat
  • Szervezett színház- és sportlátogatás
  • Közösségi programok, rekreáció

CONTACT

idemegneirj@gmail.com

PHONE

+36 1 234 5678